1965
Joël Robert wint met opmerkelijk gemak beide rondes van de Motocross des Naties, het Belgische team wordt tweede achter Groot-Brittannië.
1979
Voor zijn inzending in Team Honda zal André Malherbe zijn eerste overwinning behalen in het wereldkampioenschap van 500, tijdens “zijn” Grand Prix de Namur. André Malherbe woont een paar kilometer van de Citadel van Namen
1988
Hakan Carlqvist leidt de ronde als hij stopt voor een biertje in het Chalet du Monument, wat hem niet zal beletten zijn naam aan de Belgische Grand Prix-lijst toe te voegen.
1988
Eric Geboers wordt wereldkampioen 500 cc en de eerste rijder die in alle drie de klassen (125 – 250 – 500) een wereldtitel behaalt. Hij is “Mister” 875.
1990
Eric Geboers behaalt zijn 5de wereldkampioenschapstitel en wint de GP. Bij de finish vallen bloemen uit de lucht als viering van dit intense moment.
2000
Joel Smets behaalt zijn 4de wereldtitel en wint de Grand Prix.
Ook voor hem zal dit zijn enige overwinning zijn in de citadel van Namen.
2001
Stefan Everts evenaart Joel Robert’s record van (50) Grand Prix overwinningen.
De ene die binnenkort “Stefun” zal worden genoemd zal later weghalen, vijf andere successen in de citadel.
2006
Stefan Everts wint zijn 10de wereldtitel.
MEESTE GP WINSTEN
Roger De Coster is de coureur die de meeste Grote Prijzen in de Citadelle heeft gewonnen. (7 keer na het klassement van twee rondes)
DE ORGANISATOREN
Een legende of een mythe is altijd gebouwd op een solide basis. Om deze basis te verkrijgen, heb je mensen nodig die zich met hart en ziel inzetten voor de ontwikkeling van een project dat in veel gevallen op het eerste gezicht volslagen krankzinnig lijkt. Zovelen, zowel vrouwen als mannen, hebben zich sinds 1936, via het ondersteunen van de verschillende motorclubs en -federaties, ingezet bij het steeds weer organiseren van wedstrijden, waardoor onze sporters hun kunst konden sublimeren voor het plezier van de toeschouwers! Zij moeten allen worden bedankt en dankzij onze opzoekingen hebben we hier een groot aantal onder hen kunnen vernoemen. Er waren er zeker nog anderen, maar met handen kun je geen ijzer breken. Onze verontschuldigingen voor degenen die niet in de lijst staan! Wel willen we één van hen naar voor schuiven, degene die hen allen zal vertegenwoordigen, hij was immers één van de grootste voorstrijders voor de ontwikkeling en de vrijwaring van het circuit van de Citadel van Namen. Pierre Chonquerez begon in de Auto- Moto Club van Namen als lid van het Comité, en vervolgens als Voorzitter gedurende verschillende decennia. Hij zetelde ook in de besturen van de Belgische Motorfederatie en de Fédération Internationale Motocycliste. Één van zijn belangrijkste wapenfeiten is de episode van 1984 toen het circuit van Namen niet gehomologeerd werd door de FIM, wat leidde tot de afgelasting van de Grand Prix van dat jaar en de glorieuze terugkeer ervan in 1985.